سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه دیده بیند در دل نشیند . [نهج البلاغه]
 

 

 

علوم قرآنی Quranic Sciences

آیا همه آیات قرآن کریم بطن دارند؟

بله‌، از پیامبر اکرم‌نقل شده است "برای قرآن کریم ظاهر و باطنی است‌. برای باطن آن نیز باطنی است تا هفتاد بطن‌." (سفینة البحار، شیخ عباس قمی‌;، ج 1، ماده بطن‌،)
هر چند در روایت یاد شده به هفتاد بطن اشاره شده است‌، ولی مراد این است که برای قرآن کریم تأویل‌ها و مراتب متعددی از معنا وجود دارد که به عددی محدود نمی‌شود; بلکه به حسب اختلاف مراتب افرادی که اهل تفسیر آیات قرآن کریم هستند این معانی تغییر می‌کند و همگی نیز مورد نظر اسلام است و همین ترتیب یعنی ظهور یک معنای ساده ابتدایی از آیه و ظهور معنای وسیع‌تری برای آن و همچنین ظهور و پیدایش معنایی دیگر و وسیع‌تر برای آن در سرتاسر قرآن مجید جریان دارد; مثلاً از آیه کریمة "وَاعْبُدُوا اللَّه‌َ وَلاَ تُشْرِکُوا بِه‌ِ شَیْئا (نسأ،36) خدا را بپرستید و هیچ چیز را در عبادت‌شریک او قرار ندهید" استفاده می‌شود که نباید بت‌ها را پرستش کرد و با نظری وسیع‌تر در می‌یابیم که انسان از دیگران به غیر اذن خدا پرستش نکند و با نظر وسیع‌تر از آن انسان می‌فهمیم حتی از دلخواه خود نباید پیروی کنیم و با نظری وسیع‌تر از قبل درک می‌کنیم که نباید از خدا غفلت کرد و به غیر او التفات داشت‌.
بنابراین‌، قرآن کریم با این که در تعلیم خود انسانیت را مورد نظر قرار داده و تعلیم خود را مناسب سطح ساده‌ترین فهم‌ها ـ که فهم عامه مردم است ـ قرار داده و با زبان ساده عمومی سخن گفته است‌، ولی بر حسب توانایی درک معنویات‌، آن را پشت پرده ظواهر قرار داده تا از پشت این پرده هر کس فراخور حال فهم‌های مختلف و به حسب حال و اندازه درک خود از آن‌ها بهره‌مند شود.
پیامبر اکرم‌(در حدیث معروفی‌) در این‌باره می‌فرمایند: "إنّا معاشر الأنبیأ نکلم الناس علی قدر عقولهم‌; ما گروه‌های پیغمبران با مردم به اندازه عقل‌های‌شان سخن می‌گوییم‌."





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/10/25 ::: ساعت 10:50 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    در حوزه علوم قرآنى چند علم وجود دارد؟ کدام یک، مورد نیاز جامعه کنونى

     است؟

    مباحث طرح شده در حوزه علوم قرآنى بسیار است.

    جلال الدین سیوطى در دائرة المعارف علوم قرآنى خویش به نام الاتقان فى

     علوم القرآن، هشتادمبحث را مطرح کرده است. در یک تقسیم بندى کلى، 

    مهم ترین مباحث علوم قرآنی عبارت است از:

    تاریخ قرآن (وحى، نزول، تدوین و جمع آورى قرآن و قرائات)،تحریف ناپذیرى،

     اعجاز و تحدّى، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه وتأویل وتفسیر در این میان

     برخى مباحث، مانند وحى شناسى و نزول قرآن شناخت وجوه اعجاز قرآن و

    تحریف ناپذیرى از اهمیّت ویژه اى برخوردار است; زیرا الهى بودن قرآن را اثبات

     نموده، زمینه تقویت اعتقاد و اعتماد و در نهایت، ایمان راسخ را فراهم

     مى سازد. 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 85/10/19 ::: ساعت 10:16 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

      

    الحمدالله الذی جعلنامن المتمسکین بولایت علی ابن ابی طالب (ع)

            شبی در محفلی ذکر علی بود              شنیدم عارفی فرزانه فرمود

            اگر دوزخ به زیر پوست داری                  نسوزی گر علی را دوست داری

             اگر حب علی در دل نداری                   بسوزی گر هزاران پوست داری

                         عید غدیر بر شما مبارک





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/10/18 ::: ساعت 1:13 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    منظور از آیات محکم و متشابه چیست‌؟

    خداوند متعال می‌فرماید: "او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد که قسمتی از آن‌، آیات "محکم‌"  است که اساس این کتاب می‌باشد و قسمتی از آن "متشابه‌" است‌; امّا آن‌ها که در قلوبشان انحراف است‌، به دنبال متشابهاتند تا فتنه‌انگیزی کنند و تفسیر  برای آن می‌طلبند; در حالی که تفسیر آن‌ها را  جز خدا و راسخان در علم نمی‌داند...".(آل‌عمران‌، 7)
    از این آیه‌، استفاده می‌شود که آیات قرآن کریم دو دسته‌اند:
    الف‌) محکمات‌; ب‌) متشابهات‌.
    "محکمات‌" آیات‌ِ روشنی هستند که جای هیچ‌گونه انکار و توجیه و سوءاستفاده در آن نیست‌; امّا "متشابهات‌" به دلیل بالا بودن سطح مطلب یا گفتگو درباره عوالمی که از دسترس ما بیرون است‌; مانند علم غیب‌، جهان رستاخیز و صفات خداوند متعال و... که فهم معنای نهایی و اسرار و پی‌بردن به کنه حقیقت آن‌ها، به سرمایة خاص علمی نیاز دارد و خداوند متعال می‌فرماید: فقط خداوند و راسخان در علم‌، اسرار این آیات را می‌دانند و برای مردم تشریح می‌کنند. راسخان در علم عبارتند از: پیامبر و امامان‌: که از همه اسرار این آیات آگاهند و علما و دانشمندان راستین ـ که به موازین‌، احکام‌، عقاید شرعی و به روش تأویل متشابهات آشنایی کافی دارند ـ و هر یک‌، به اندازه دانش خود از این آیات چیزی می‌فهمند و برای مردم تشریح می‌کنند و همین حقیقت است که مردم را برای درک اسرار قرآن به دنبال معلمان الهی و علمای دینی می‌کشاند; بنابراین‌، در برخورد با متشابهات‌، باید به احادیث و تفاسیر علمای راستین مراجعه کرد





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/10/11 ::: ساعت 10:44 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

            عید سعید قربان برهمه کسانی که در ذبح نفس خویش ودرجهت قرب الهی 

                                      کوشش می کنند مبارک باد.

           بهترین عیدی در این روز پاکی نفس ونزدیک شدن به خداست که امید واریم خدا 

                             به  همه ما این عیدی را مرحمت فرماید.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 85/10/10 ::: ساعت 10:18 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

           

    سالروز شهادت ابو جعفر محمد بن علی (ع) امام پنجم از ائمه اثنی عشر (ع) و هفتمین معصوم از چهارده معصوم (ع)، که در سال 114 ق. در مدینه رخ داد برهمه شیعیان تسلیت باد

     مادر او حضرت فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) است که مکنی به ام عبد الله یا ام الحسن بود و با این ترتیب آن حضرت هم از جانب مادر و هم از جانب پدر فاطمی وعلوی بوده است، لقب ایشان به دلیل دانش بیکران باقر یا باقر العلوم بوده است .صدوق و طوسی در امالی خود روایت کرده اند که رسول الله (ص) آن حضرت را باقر نامید و به جابر بن عبد الله انصاری فرمود: « ای جابر زمان یکی از اولاد مرا که از فرزندان حسین است درک خواهی کرد، او هم نام من است و علم را با مهارت بسط میدهد و میشکافد، وقتی او را دیدی سلام مرا به او برسان».  





  • کلمات کلیدی :

  • ::: چهارشنبه 85/10/6 ::: ساعت 3:25 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    قاعده چهارم :

     اینکه مفسر قرائنی را که در آیات وجود دارد را در نظر بگیرد وآنگاه با توجه به قرینه ها به تفسیر آیه بپردازد.قرینه به معنی نشانه ونظیر وآنچه که برای فهم مطلبی یا پیدا کردن مجهولی یا رسیدن به مقصودی می تواند کمک خوبی باشد . وبدون در نظر گرفتن قرائن به فهم در ست دست پیدا نمی شود.

    قرینه به نحوی ارتباط ارتباط لفظی یا معنوی با کلام داشته ولذا در فهم مفاد کلام ومراد گوینده اثر دارد.وچون در قرآن هم از انواع مختلف قرائن یافت        می شود لذا غفلت از آنها برداشت تفسیری را ناقص یابی اعتبار می کند.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/10/4 ::: ساعت 10:8 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

    باسلام امروز برای عدهای از دوستان قرآنی که هنوز موفق به عضویت در کانون گفتمان قرآنی نشده انداین پست را جهت یادآوری ایجاد کردم.فراموش نشود عضویت در کانون گفتمان قرآنی.محلی که می توانید به مطالب ارزنده وکلیپ ها وتصاویر ونرم افزارهای قرآنی به راحتی دست پیدا کنید.

                                        محل ورود  اینجا





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 85/10/3 ::: ساعت 11:6 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

    با سلام وعرض ادب واحترام به شما که پیگیر بحث اصول وقواعد تفسیر قرآن شده اید.در دو پست قبلی که دو تا از قواعد تفسیر قرآن را معرفی کردم برخی از دوستان خواستند که این بحث ادامه پیدا کند .لذا دراین پست هم به قاعده دیگر تفسیر اشاره می کنم.

    قاعده سوم : اینکه مفسر در تفسیرآیات قواعد ادبیات عرب را در نظر بگیرد.قرآن چون به زبان عربی نازل شده لذا اگر بخواهیم فهم درستی از آیات پیدا کنیم می بایست ادبیات عرب را خوب بدانیم چرا که وقتی با عبارات مختلف عربی مواجه می شویم بتوانیم فرق این عبارتها را از جهت ادبی بفهمیم که کدام عبارت حالیه است ؟فلان کلمه در جمله فاعل است یا مفعول ؟و....

    چرا که اگر درست نقش عبارات وکلمات را در جمله ویا آیه قرآن نفهمیم نمی توانیم معنای درستی از آیه داشته باشیم.ولذا فهم غلطی از آیه پیدا می کنیم.

    برای همین کسی که می خواهد آیات قرآن را تفسیر کند یکی از ضروریترین مسائل برای او آشنایی کامل وتسلط او بر ادبیات وقواعد ادبیات عرب است.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 85/10/1 ::: ساعت 10:22 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <      1   2